طراحی و ساخت قفل الکترونيکي

رديابي گوشی همراه

كنترل هوشمند چهارراه

طراحی و ساخت مين ياب هوشمند

ادامه 

بهبود عملکرد باتری‌های لیتیوم یون با نانوساختارهای جدید

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تحقیقات خود موفق به سنتز نانوساختارهای جدیدی شدند که در ساخت باتری‌های یون لیتیوم کاربرد دارد. این نانوساختار با وجود افزایش ظرفیت باتری‌ها و روش ساخت ساده، فاقد خطرات زیست محیطی است.

به گفته دکتر مهران جوان‌بخت، لیتیوم آهن فسفات، کاتدی بسیار ارزان، بدون سمیت و دارای خواص الکتروشیمیایی مناسبی است. با این حال، این ترکیب دارای دو عیب اصلی ، یعنی پایین بودن هدایت یونی و الکترونی است. لذا در این تحقیق، بهبود این دو ویژگی مورد نظر قرار گرفته است.

جوان‌بخت در ادامه عنوان کرد: «برای دستیابی به این هدف، در این طرح نانوذرات لیتیوم آهن فسفات با مورفولوژی پاپیونی برایاولین بار در دنیا تهیه شد. این نانوساختار پاپیونی دارای پوشش نانوکربنی است و برای ساخت کاتد موجود در باتری یون لیتیوم مورد استفاده و بررسی قرار گرفته است.

روش سنتز مورد استفاده روشی ساده و با حلال‌های ارزان قیمت و در دسترس صورت گرفته است. این ترکیب نسبت به سایر ترکیبات کاتدی که بر پایه کبالت و یا نیکل هستند، سمیت و خطر زیست‌محیطی ندارد.

بر اساس نتایج به دست آمده، نانوساختار ایجاد شده موجب کوتاه شدن مسیر نفوذ لیتیوم یون و در نتیجه افزایش هدایت یونی و سرعت شارژ و دشارژ باتری می‌شود. از طرفی نانوپوشش‌های کربنی ایجاد شده روی ذرات، افزایش هدایت الکتریکی این ماده را در پی داشته است. با بهبودهای انجام شده در این ترکیب، ظرفیت ارائه شده توسط باتری نسبت به نمونه مقایسه‌ای حدود 110 درصد افزایش نشان داده است.

این محقق نحوه ساخت و بررسی عملکرد کاتد مدنظر را بدین شرح توضیح داد: در این پروژه، ماده مورد نظر در سه محیط با حلال‌های مختلف تهیه و اثر این حلال‌ها بر نانوساختار نمونه‌های به دست آمده، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس شرایط بهینه ساخت نانوساختارهای موردنظر به دست آمده و بررسی‌های الکتروشیمیایی و میکروسکوپی روی نمونه‌ها انجام شد. در ادامه از نمونه‌ها یک کاتد تهیه و برای ساخت باتری لیتیوم یون مورد استفاده قرار گرفت. باتری‌های طراحی و ساخته شده از لحاظ ظرفیت، سرعت شارژ و دشارژ و طول عمر مورد مطالعه قرار گرفتند.

نانوساختارهای تهیه شده‌، حاصل خودآرایش یافتگی نانوصفحات لیتیوم آهن فسفات است. این نانوساختارها رفتار الکتروشیمیایی بسیار جالبی دارند و در کنار مزیت‌های ایجاد شده از قبیل افزایش سطح ویژه، افزودن سطح تماس ماده کاتدی با الکترولیت، کاهش مسیر نفوذ یون لیتیوم را نیز فراهم می‌کنند. لذا این باتری‌ها در مقایسه با نمونه‌های مشابه در دنیا سرعت تخلیه شارژ بالاتری دارند. همچنین با کمک طیف امپدانس الکتروشیمیایی، مشخص شده که ایجاد نانوپوشش کربنی نیز باعث کاهش 75 درصدی مقاومت انتقال بار و کاهش چشمگیر مقاومت انتقال جرم در آن شده است.

جوان‌بخت در پایان با اشاره به اینکه درحال حاضر این ماده از کشور چین به ایران وارد می‌شود، افزود: «امید است با دستیابی به دانش فنی تولید این ماده، کشور از واردات آن بی نیاز شده و امکان اشتغال‌زایی برای نیروهای انسانی متخصص و فارغ التحصیلان رشته‌های مربوطه فراهم شود.

13 اردیبهشت/خبرگذاری آنا

باتری های جدید وانادیومی با ذخیره انرژی 250 کیلو وات

شرکت Imergy Power Systems اعلام نمود نوع جدیدی از تکنولوژی باتری های شناور وانادیومی را در اندازه بزرگ تولید نموده است. این نوع باتری که از سری EPS250 می باشد بیش از 250 کیلو وات انرژی با ظرفیت 1 مگاوات ساعت تولید می نماید.

باتری های وانادیومی بسیار پایدار بوده ، نگه داشتن آنها در وضعیت دشارژ موجب خرابی نمی گردد و طول عمر این باتری بین 50-30 سال بوده و هزار تا ده هزارچرخه دشارژ را پشتیانی می نماید که بسیار بیشتر از باتری های لیتیم- یون می باشد. ضمناٌ این باتری ها تقویت کننده انرژی های تجدیدپذیر می باشد.

یکی از معایب این باتری کم بودن کل چگالی انرژی محلول بسیار می باشد. تیمی از محققین آزمایشگاه Pacific Northwest National توانسته اند با تغییر فرمولاسیون الکترولیت، چگالی انرژی باتری های وانادیوم را تا 70 درصد افزایش دهند.این شرکت ادعا می کند که می تواند  توانی با هزینه معادل 300 دلار برای هر کیلو وات ساعت تولید نماید که در نتیجه قادر به رقابت باتری های لیتیوم-یون می باشد.

18 February 2015/Extremetech

  اولین کاتالیزور بدون فلز قابل استفاده در باتری های قابل شارژ روی- هوا

محققین دانشگاه Case Western و دانشگاه North Texas  اولین الکترو کاتالیزور دو منظوره بدون فلز را اختراع نمودند که بهتر از الکترود های اکسید فلز و یا فلزی در باتری ها ی روی- هوا عمل می نمایند.

باتری های روی- هوا مورد استفاده در تلفن های همراه و لپ تاپ، نسبت به باتری های لیتیم- یون ایمن تر ، سبک تر، ارزان تر، توانمندتر و با دوام تر می باشند و اغلب در خودرو های الکتریکی و هیبریدی به کار می روند.

این کاتالیزورهای پایه کربنی هم در واکنش های احیاء اکسیژن و هم در تصاعد اکسیژن عمل می نمایند. از دیگر ویژگی های کاتالیزورها ارزان بودن، سهولت ساخت و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به دیگر موارد جایگزین می باشد.

این کاتالیزور عاری از فلز موجب کاهش هزینه و افزایش عملکرد باتری می گردد و از کربن ژلی یا فومی ساخته شده که ضخامت منافذ آن 2 تا 50 نانومتر می باشد که این اندازه و سطح از منافذ، فضای کافی را برای انتشار الکترولیت فراهم می نماید.

6 April 2015/sciencedaily 

ارائه خدمات شارژ و پارگینگ برای موتور سیکلت های برقی

به گفته سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران ، اجرای طرح جایگزینی موتور سیکلت های بنزینی با موتور سیکلت های برقی یک ضرورت در پایتخت است. طی سال گذشته ورود موتور سیکلت های برقی با جدیت در شهرداری تهران دنبال شد به طوری که در فراخوانی به شرکت های سازنده اعلام شد نیاز به حمایت شرکت های سازنده وجود دارد.

تسهیلات برای موتورهای برقی 

مدیریت شهری از مالکان موتور سیکلت های برقی در قالب طرح های حمایتی و یارانه ای حمایت خواهد کرد و تسهیلات شارژ و پارکینگ را به مالکان ارائه خواهد کرد. به گفته معاون شهردار تهران تولید آلایندگی موتور سیکلت های بنزینی در حال حاضر و در بدترین شرایط 8 برابر یک خودرو با استاندار یورو 2 است و با توجه به وضیعت آلودگی هوای پایتخت تغییر موتور سیکلت های بنزینی به برقی یک ضرورت است.

لزوم حمایت صنعتگران داخلی

زیر ساخت های لازم برای تولید موتور سیکلت های برقی در انتظار اقدام صنعتگران داخلی است. معاون شهردار تهران در این زمینه هسته مرکزی تهران را جامعه هدف طرح تغییر موتور سیکلت های بنزینی به برقی در فاز نخست دانست و اظهار داشت: شهرداری در اجرای این برنامه نه به دنبال اسقاط موتور سیکلت هاست و نه تعویض آنها بلکه در صدد کاهش آلودگی و حمایت از مالکان موتور سیکلت های برقی است، علاوه بر این با تأمین یارانه در جهت حمایت از مالکان نیز بر آمده است. وی زمان اتمام اجرای طرح یاد شده را حداکثر 5 سال عنوان و تصریح کرد: اگر توافقات لازم صورت گیرد طی 2 سال موتور سیکلت های برقی را جایگزین موتر سیکلت های بنزینی می کنیم.

همشهری /2 خرداد

تامین روشنایی شهر زاهدان با انرژی های نو

75 دستگاه سیستم روشناییLEDبا استفاده از ژنراتورها یا توربین های کوچک بادی و خورشیدی برای نخستین بار در کشور در خیابان دانشگاه زاهدان نصب شد و از این پس روشنایی خیابانهای این شهر در شبها با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود. عملیات اجرای این پروژه از سال 80 آغاز شد و اکنون به مرحله اجرا در آمد.بر این اساس تصمیم گرفته شد که در هر پایه ( تیر برق نصب شده در وسط بلوار) به جای استفاده از چهار عدد لامپ روشنایی 400 وات بخار سدیم پر قدرت و پرمصرف از چهار عدد کلاهک ال ای دی 100 واتی استفاده شود.وی تصریح کرد: برای تامین انرژی پاک چهار لامپ ذکر شده یک توربین 400 وات بادی شش پره با دارا بودن یک ژنراتور بسیار مدرن و پیشرفته کوچک از نوع مغناطیسم دائم و پیشبرنده (بدون گیر بوکس) استفاده و نصب شده است. عضو هیات رییسه انجمن علمی انرژی بادی ایران ادامه داد: دُم متحرک از مهمترین ویژگی های منحصر به فرد این سیستم است که می تواند مسیریابی و پیداکردن همیشگی جهت باد غالب را انجام دهد.

10 اردیبهشت/عصرهامون

تولید خودرو برقی در همدان

آقای عسگری نیا ، سرپرست تیم سازنده خودرو برقی آدراپانا در همدان گفت: این خودرو دست ساز دارای موتور 10 کیلو وات با 4 باتری لیتیومی است که با 8 ساعت شارژ، 4 ساعت و در هر ساعت 55 کیلومتر حرکت می کند.این طرح با سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی اسدآباد و پشتیبانی فنی و اجرایی دانشگاه آزاد همدان به مدت 22 روز کاری انجام شده است.او خاطرنشان کرد: مدل نمونه این خودرو 25 میلیون تومان فروخته می شود و این در حالی است که ما برای آن فقط 14 میلیون تومان هزینه کرده ایم.سرپرست تیم سازنده خودرو برقی گفت: این خودرو قرار است در حرم مطهر رضوی به زائران امام رضا (ع) خدمت رسانی کند.

27 اردیبهشت/پرشین خودرو

باتری‌‌‌ هایی برپایه‌‌‌ یون سدیم در وسایل نقلیه‌‌‌ الکتریکی

اگرچه باتری‌‌‌های لیتیوم - یون هم اکنون عملکرد بسیار بهتری نسبت به باتری‌‌‌های آلکالاین معمولی از خود ارائه می‌‌‌‌دهند اما آن‌‌‌ها یک ایراد بزرگ نیز دارند و آن گران بودن به دلیل در دسترس نبودن نمک لیتیوم است. به همین دلیل است که برخی از دانشمندان هم اکنون استفاده از نمک سدیم را به عنوان جایگزینی مناسب پیشنهاد می‌‌‌‌دهند. برای نشان دادن امکان پذیری این ایده شرکتWilliams Advanced  Engineering اخیرا دوچرخه‌‌‌ی برقی عرضه کرده که از این باتری‌‌‌ها برای حرکت بهره می‌‌‌‌برد.

این دوچرخه‌‌‌ی نمایشی که در یک استارت آپ انگلیسی به همراه شرکتWilliams و دانشگاه آکسفورد ساخته شده است از باتری‌‌‌های یون سدیم بهره می‌‌‌‌برد که در حقیقت از نمک طعام معمولی به دست می‌‌‌‌آیند. ماژول باتری این دوچرخه از 12 سلول مجزا تشکیل شده و علت بزرگ بودن آن نیز پایین نگه داشتن هزینه و پیچیدگی‌‌‌های ساخت بوده که البته به ادعای سازندگان در نمونه‌‌‌ی تجاری می‌‌‌‌توان آن را در ابعاد یک باتری لیتیومی معمولی با ظرفیتی یکسان ساخت.

البته این دوچرخه در حال حاضر قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای کاربر برای مثال در مورد مسافت قابل پیمودن نیست اما با مزایایی که استفاده از یون سدیم با توجه به در دسترس بودن و قیمت پایین خود دارد می‌‌‌‌توان امیدوار بود این باتری‌‌‌ها بتوانند در آینده‌‌‌ای نزدیک جایگزین باتری‌‌‌های لیتیومی شوند. این محصول که در حقیقت اثبات امکان پذیر بودن ایده‌‌‌ی استفاده از باتری‌‌‌های یون سدیم آن هم برای اولین بار به شمار می‌‌‌‌آید با همکاری دانشگاه آکسفورد طراحی و ساخته شده است.

27 اردیبهشت/زومیت

افزایش چشم‌گیر استفاده از انرژی خورشیدی در آسیا

رفته رفته ژاپن نیز به صف کشورهای صنعتی می‌پیوندد که نیروگاه‌های فسیلی عظیم خود را تعطیل کرده و به استفاده از انرژی‌های پاک روی ‌آورده‌اند.

طبق اظهارات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ژاپن، تا اوایل سه ماهه سوم استفاده از انرژی خورشیدی برای ژاپنی‌ها سودمند خواهد شد. در پی استفاده از انرژی خورشیدی، دولت ژاپن دیگر نیازی به پرداخت یارانه انرژی نداشته و آن را به آخرین کشور عضو گروه G7  که با استفاده از این نوع انرژی روی آورده، بدل خواهد کرد.

درحال حاضر ژاپن که درحال ساخت شمار زیادی نیروگاه خورشیدی است، به یکی از چهار بازار بزرگ برای صفحه‌های خورشیدی بدل شده است. ژاپن درحال سرمایه‌گذاری بالایی بر روی ساخت پایگاه‌های خورشیدی در غرب اوساکا است.

این کشور قصد دارد تا ماه مارس سال آینده میلادی، انرژی مورد نیاز برای تولید 2.4 گیگاوات برق مصرفی خود را به جای انرژی‌های آلوده‌کننده فسیلی از طریق انرژی‌های دیگری تامین کند. پس از وقوع سونامی در فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 میلادی، 43 راکتور اتمی این کشور تعطیل شده و ظرفیت‌های استفاده از نرژی‌های تجدیدپذیر تقریباً سه برابر شده و به 25 گیگاوات افزایش یافت که از این میزان بیش از 80 درصد از آنها شامل انرژی خورشیدی بوده است.به گفته تحلیلگران، کاهش قیمت صفحه‌های خورشیدی و پیشرفت فن‌آوری‌ در رابطه با استفاده از انرژی خورشیدی موجب بهبود جایگاه انرژی‌های خورشیدی در بازار جهانی انرژی شده است.

شرکت اکسون موبیل که یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است، گفته که انتظار می‌رود ظرفیت استفاده از انرژی‌های خورشیدی در سال 2040 میلادی نسبت به سال 2010 میلادی، افزایش 20 برابری داشته باشد.درپی افزایش 40 درصدی شاخص انرژی خورشیدی در سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاران به سمت انرژی‌ خورشیدی روی آورده‌اند.

افزایش چشم‌گیر استفاده از انرژی خورشیدی طی یک دهه اخیر موجب شده تا چین بدنبال ساخت صفحه‌های خورشیدی ارزان قیمت افتاده و موجب کاهش 80 درصدی هزینه ساخت آنها شود.در ژاپن از سال 2010 میلادی تا کنون، هزینه استفاده از انرژی خورشیدی برای شهروندان به نصف کاهش یافته و به کمتر از 0.25 دلار در هر کیلووات ساعت رسیده است. این امر تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌های برق خانوارهای ژاپنی داشته است.در همین اثنا سیاست‌های ضد آلودگی چین نیز که بتازگی اتخاذ شده، موجب جهش بزرگی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی خواهد شد. زیرا که در پی این تصمیم چین بدنبال تغییر دو سوم از پایگاه‌های انرژی‌های فسیلی خود به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

  7  اردیبهشت/Business Insider 

تغییر جهت به استفاده از انرژی‌های پاک تا سال 2050 میلادی

محققان در مطالعه اخیر خود منافع مالی بهره‌گیری از منابع تجدیدپذیر را برآورد کردند.طبق این گزارش که شبکه بین‌المللی فعالیت‌های آب و هوایی انجام داده، درصورتی که آمریکا، اتحادیه اروپا و چین تا سال 2050 میلادی استفاده از انرژی خود را به طور کامل به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر سوق دهند، این کشورها درمجموع 500 میلیارد دلار در سال صرفه‌جویی خواهند کرد.

مهم‌تر از آن، درصورت تحقق چنین امری از مرگ نابهنگام حدود 1.3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جلوگیری شده و همچنین تا سال 2030 میلادی تعداد 3 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.

در این مطالعه همچنین پیش‌بینی شده که در صورت تمایل همه کشورها به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، گرمایش کره زمین از مرز 2 درجه سلسیوسی خود فراتر نخواهد رفت. افزون بر این تعداد بسیاری از دانشمندان بر این باورند که درصورت تحقق چنین امری، هیچ دلیلی برای تغییرات آب و هوایی وجود نخواهد داشت.

همچنین مطالعه مذکور به میزان مصرف سوخت‌های فسیلی و آلایندگی گازهای گلخانه‌ای مرتبط با وضعیت اقتصادی، وضعیت سلامتی و وضعیت بازار کار سه اقتصاد بزرگ جهانی پرداخته و سپس به این امر پرداخته که چگونه تعهدات این کشورها درخصوص تغییرات آب و هوایی می‌تواند در این حطیه سودمند باشد.

درحال حاضر اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2030 میلادی، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را نسبت به دهه 1990 میلادی، حداقل به میزان 40 درصد کاهش دهد. همچنین آمریکا متعهد شده که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را نسبت به سطوح انتشار سال 2005 میلادی تا میزان 28 درصد کاهش دهد. افزون بر این، چین قول داده تا سال 2030 میلادی، 30 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع غیرفسیلی تامین کند.  اگر این کشورها به تعهدات خود عمل کنند، درمجموع از مرگ 113 هزار نفر در اثر آلودگی هوا جلوگیری شده، حداقل مبلغی درحدود 33 میلیارد دلارِ آمریکا صرفه‌جویی می‌شود و یک میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود که درنوع خود ارقام بسیار تاثیرگذاری هستند.

اما این گزارش پا را یک مرحله نیز فراتر گذاشته و برآورد کرده که اگر همه کشورها به طور کامل به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر سوق یابند، چه میزان صرفه‌جویی خواهد شد. همانطور که درجدول زیر مشاهده می‌کنید این ارقام به شدت قابل توجه است.

9 فروردین/Science Alert 

پیست خورشیدی دوچرخه بیش از حد تصور انرژی تولید می‌کند

شرکتSolaRoadدر ماه نوامبر (آبان) یک پیست آزمایشی برای دوچرخه‌سواری راه اندازی کرد که می‌تواند از طریق سلول‌های خورشیدی که در بتون کار گذاشته شده است انرژی تولید کند.

شرکت سازنده اعلام کرد که این جاده بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد انرژی تولید کرده است. این جاده در عرض شش ماه3000کیلووات ساعتبرق تولید کرده است. این مقدار برق برای تأمین انرژی مورد نیاز منزل یک شخص مجرد به مدت یک سال کافی است. شاید خیلی هم زیاد نباشد اماSolaRoadمتذکر شد که این جاده تنها 70 متر طول دارد و در یک روستای هلندی ساخته شده است. مسلما از یک جاده بلندتر و پهن‌تر می‌توانید انرژی به مراتب بیشتری را دریافت کنید.

همه چیز خیلی خوب پیش رفت. پوشش سطح شیشه‌ای محافظ سلول‌ها به گونه‌ای طراحی شده که با تغییرات آب و هوا هماهنگ می‌شود که البته همین موضوع هزینه نگهداری جاده را گران کرده است. در هر حال این پروژه برای دو سال و نیم دیگر ادامه خواهد داشت و SolarRoadمعتقد است که زمان کافی برای برطرف کردن مشکلات آن را در اختیار خواهد داشت. این شرکت همچنین برنامه دارد تا در آینده نزدیک فناوری خود را در جاده‌های کوچک شهری نیز بیازماید.

22 اردیبهشتEngadget/

کارآمدترین سیستم تولید برق خورشیدی

یک سیستم تولید برق خورشیدی جدید که سازندگان آن معتقدند کارآمدترین سیستم در جهان است، در حال آزمایش شدن در صحرای کالاهاری آفریقای جنوبی است.

کمپانی سوئدی حامی آن (که فناوری نظامی را با ایده مطرح‌شده توسط یک روحانی و مهندسی اسکاتلندی قرن نوزدهم درآمیخته است) می‌گوید چیزی دیگر تا ساخت اولین تأسیسات تجاری آن باقی نمانده است.

در استان دوردست کیپ شمالی، آینه‌های غول‌پیکری وجود دارند که نور خورشید را در عرض شن‌های کالاهاری قهوه‌ای‌رنگ بازتاب می‌دهند. این مکان، مکانی آزمایشی برای کمپانی سوئدی ریپاسو است که از آفتاب شدید آفریقای جنوبی و اطلاعات تجربی سازندگان محلی استفاده می‌کند تا تجهیزات فوق پیشرفته خود را بسازد.

یکی از مهندسین اظهار می دارد: 34 درصد انرژی خورشید که به آینه‌ها برخورد می‌کند، مستقیماً به نیروی برق قابل تحویل به شبکه تبدیل خواهد شد، این در حالی است که برای پنل های استاندارد معمولی این مقدار حدوداً نصف است. پنل های فوتوولتائیک سنتی می‌توانند حدوداً 23% انرژی خورشیدی را که به آن‌ها برخورد می‌کند به برق تبدیل کنند اما قبل از استفاده توسط شبکه برق، این مقدار به 15 درصد تقلیل پیدا می‌کند.این کمپانی امیدوار است به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده انرژی تجدید پذیر در آینده تبدیل شود.

28 اردیبهشت/The Guardian 

ضرورت استفاده از انرژی های تجدید پذیر در همه بخشها

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای اصفهان بر ضرورت استفاده از انرژیهای تجدید پذیر از جمله خورشیدی و بادی در همه بخشها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، رسول موسی الرضایی روز دوشنبه در مراسم افتتاح اولین سامانه خورشیدی 185 کیلوواتی برق منطقه ای اصفهان افزود: این شرکت بصورت نمونه و به منظور ایجاد فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی اقدام به راه اندازی این سامانه برای تامین برق مصرفی خود کرد.وی اظهار کرد: هرچند که کشور ما در مقوله انرژیهای نو از قافله دنیا عقب است ولی ظرفیت های بسیار به لحاظ جغرافیایی برای بهره گیری از انرژیهای نو در ایران وجود دارد. مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان افزود: آلمان باوجود اینکه نسبت به ایران از نور خورشید کمتری برخوردار است، نزدیک به 32 هزار مگاوات نیروی برق خود را از خورشید دریافت می کند. موسی الرضایی گفت: وزارت نیرو در بودجه 94 موظف است، علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلو وات ساعت برق فروخته شده، مبلغ سی ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوط درج و از مشترکان برق برای توسعه انرژی های تجدید پذیر دریافت کند. موسی الرضایی اظهار کرد: لوازم و تجهیزات لازم برای نصب و راه اندازی سلول های خورشیدی گران است، همچنین برای اجرای آن به مساحت وسیعی نیاز است، به عنوان نمونه برای تولید پنج کیلووات برق برای یک واحد مسکونی، حدود 30 مترمربع زمین لازم است وی باد را منبع یکی دیگر از انرژی های نو نام برد و بیان کرد: در گردنه قرقچی اصفهان که باد بالاترین سرعت را دارد، محل بادخیز شناسایی شده و دکل های سرعت سنجی باد، کار گذاشته شده است. در این مراسم سامانه خورشیدی 185 کیلو واتی برق منطقه ای اصفهان در دو محل پست پاکدل و معاونت بهره برداری برق منطقه ای به بهره برداری رسیدسامانه معاونت بهره برداری با ظرفیت 135 کیلو وات و سامانه پست پاکدل واقع در کوهستان صفه به ظرفیت 50 کیلو وات افتتاح شد.احداث این سامانه با تامین اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال از طرف وزارت نیرو و سازمان انرژی های نو ایران از اوایل سال 93 آغاز شد و برای راه اندازی این سامانه 858 پانل در فضایی حدود چهار هزار مترمربع نصب شده است

14 اردیبهشت/ایرنا 

افتتاح ۲۱نیروگاه تجدیدپذیر در هرمزگان  

مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: در بخش توسعه انرژی های تجدید پذیر ۲۱ نیروگاه ۵ کیلوواتی و یک نیروگاه ۲۰ کیلوواتی فتوولتائیک متصل به شبکه به بهره برداری رسید.

به گزارش مهر، عبدالصاحب ارجمند ظهر سه شنبه در نشست خبری در استانه روز صنعت برق برگزار شد، بیان داشت: تعداد ترانسفورماتورهای نصب شده نیز ۱۲۴۷ دستگاه با مجموع ظرفیت ۲۳۷ مگاولت آمپر بوده است.تعداد کل فیدرهای فشار متوسط شرکت تا پایان سال گذشته ۶۰۹ فیدر بوده که سال گذشته تعداد ۲۸ دستگاه فیدر جدید به بهره برداری رسید. در بخش روشنایی معابر ۳۱ هزار دستگاه چراغ روشنایی معابر احداث شد.وی ادامه داد: در این مدت نیز ۲۷۵ حلقه چاه کشاورزی برق دار شد که مجموع چاههای کشاورزی برق دار شده را به ۶ هزارو۲۶۴ حلقه افزایش داده است. در بخش برق رسانی به روستاها نیز ۴۵ روستای جدید از نعمت برق برخوردار شدند.مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در ادامه گفت: مجموع انرژی مصرف شده در استان توسط مشترکین این شرکت برابر با ۶ میلیون ۹۰۳ هزار مگاوات ساعت بوده و پیک بار توزیع برق استان نیز ۱۸۰۳ مگاوات ساعت به ثبت رسید.وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۲ هزار اشتراک جدید به متقاضیان واگذار شده که مجموع مشترکین استان را به ۵۸۹ هزار اشتراک افزایش داد. مهندس ارجمند افزود: در بخش اصلاح و بازسازی شبکه نیز ۱۰۰ کیلومتر کابل خودنگهدار جایگزین سیم های مسی شد و یک هزار و ۷۳۳ پایه فرسوده و ۲۳هزار مقره نیز تعویض شد. به گفته وی، به منظور افزایش ایمنی شبکه وتاسیسات توزیع برق، در سال گذشته ۵۷۶ دستگاه انواع تجهیزات حفاظتی پست و شبکه های توزیع نصب شده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان گفت: سال گذشته این شرکت موفق به کسب رتبه های متعدد ملی شد که جایگاه صنعت برق استان را در سطح کشور به طور چشمگیری افزایش داد که تحسین مقامات ارشد وزارت نیرو و شرکت توانیر را در پی داشت.وی تصریح کرد: آنچه که امروز این شرکت به آن دست یافته حاصل تلاش شبانه روزی کارکنان زحمتکش توزیع برق هرمزگان است که تمام عزم خود را برای توسعه زیرساختها و افزایش رضایت مردم جزم کرده اند.

8 اردیبهشت/جنوب ایران 

 
 

باتری‌های خورشیدی جدید شرکت تسلا، انقلابی در صنعت ذخیره انرژی جهان

بالاخره مدیر تسلا از باتری مستقل این شرکت رونمایی کرد. در حالت ایده‌آل این باتری می‌توانید انرژی تجدیدپذیر مانند سولار را ذخیره کنید بنابراین می‌توانید از انرژی حتی در زمانی که خورشید نمی‌تابد نیز استفاده نمایید.

اما این شرکت تا اولین شرکتی که چنین باتری‌هایی تولید کرده، فاصله بسیاری دارد. اما به علت فعالیت در زمینه خودرو، اجزای مورد نیاز این باتری را می‌تواند با قیمت کمتری نسبت به رقیبانش، تهیه نماید. این شرکت با وجود مساحت گیگافکتوری یک میلیون متر مربعی، قابلیت بیشتری نسبت به هر کس دیگر، برای تولید باتری دارد.پیش از آنکه شرکت تسلا از اختراع جدید خود صحبتی به میان بیاورد، بنظر می‌رسید که آن تنها یک شرکت تولیدکننده خودروهای برقی است، اما همانطور که انتظار می‌رفت تسلا اقدام به تولید باتری‌های خورشیدی خانگی کرده است.

این باتری‌ها به مردم کمک خواهد کرد که از طریق پنل‌های خورشیدی مستقر در سقف خانه‌هایشان اقدام به ذخیره انرژی کرده و یا در مواقع قطع برق از آنها استفاده کنند. مقیاس بزرگتر این باتری‌ها می‌تواند برای تامین برق شرکت‌ها و حتی بخشی از شبکه تامین برق منطقه‌ای به کار رود. برای مصارف خانگی، باتری‌های دیواری تسلا(Powerwall) تنها با صرف هزینه 3 هزار و 500 دلار و یا 3 هزار دلار، توان تولید 7 کیلووات ساعت برق و یا حتی 10 کیلووات ساعت برق در هر ساعت را دارند.  این شرکت در ادامه گفت که این میزان، تنها هزینه عرضه اولیه این باتری‌ها بوده و شامل هزینه نصب و راه‌اندازی آن نمی‌شود. از این رو مصرف‌کنندگان برای استفاده از این باتری‌ها باید اندکی بیشتر بپردازند.

حقیقت آن است که تسلا تنها شرکت فعال در زمینه تولید باتری‌های خورشیدی نبوده و انتظار می‌رود در آینده نیز بازار تولید این قبیل باتری‌ها گسترش نیز یابد. طبق مطالعه‌ای که مرکز تحقیقاتGTMانجام داده، هرچند همچنان اندازه بازار ذخیره انرژی خورشیدی کوچک است و در سال 2014 میلادی حجم سرمایه این بازار تنها 128 میلیون دلار بوده، اما انتظار می‌رود در سال جاری میلادی حجم سرمایه در گردش در این بازار سه برابر حجم اولیه آن شود.طبق این تحقیق، برآورد شده که تا سال 2019 میلادی، اندازه سرمایه بازار ذخیره انرژی به 1.5 میلیارد دلار برسد.

سرپرست این تحقیق می‌گوید که روز به روز میزان علاقه سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار افزایش می‌یابد. وی در ادامه گفت که درحال حاضر شرکت تسلا دو مزیت دارد، یکی آنکه این شرکت قادر به تولید انبوه باتری بوده که امکان کاهش قیمت‌ها را برایش فراهم کرده و دیگر آنکه تسلا در زمینه تولید باتری های خورشیدی با شرکت شهر خورشیدی همکاری دارد و از این رو به بازار انبوهی از مصرف‌کنندگان دسترسی دارد.تقریباً همگان بر این باورند که تولید باتری‌های خورشیدی توسط شرکت تسلا، تنها با دید استفاده در مصارف خانگی پیش می‌رود اما واقعیت امر آن است که تولید این باتری‌ها بر شبکه توزیع برق کشور اثری بزرگ خواهد داشت.

فراهم آوردن امکانی برای ذخیره انرژی خورشیدی موجب کاهش وابستگی به انرژی‌های فسیلی خواهد شد و این امکان را فراهم می‌کند تا از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی در تمامی شرایط استفاده کرد نه فقط درصورت مساعد بودن شرایط جوی.

 @electroforce

نور پردازي پل كابلي تبريز

روشنايي بيلبوردهاي جاده اي شيراز

نصب سيستم برق اضطراري (UPS) نداجا

طراحي سيستم اضطراري (LED) براي پتروشيمي تبريز

 ساير پروژه هاي انجام شده